1- حاصل شدن حالتی برای نفس و جان آدمی که بهوسیلهی آن از غلبه و تسلّط شهوت جلوگیری میشود.»
[1]
2- حفظ نفس از تمایلات و شهوات نفسانی است همانگونه که تقوی حفظ نفس از ارتکاب به محرمات، خلاف و عصیان، است.»
[2]
عفت، حالتی نفسانی است به معنی رام بودن قوه تحت حکومت عقل و ایمان.
[3]
امام علی علیهالسلام درباره حقیقت عفت میفرماید:
الصَّبْرُ عَنِ الشَّهْوَةِ عِفَّة؛ عفت، مقاومت در برابر شهوتهاست.»
[4]
و نیز میفرماید:
الْعَفَافُ زَهَادَة؛ عفت، بیرغبتی نسبت به خواستههای نفسانی است.»
[5]
و نیز میفرماید:
العِفَّةُ رَأسُ کلِّ خَیرٍ؛ عفت سرآمد هر خوبی است.»
[6]
و نیز میفرماید:
العِفَّةُ أفضَلُ الفُتُوَّةِ؛ عفت برترین جوانمردی است.»
[7]
لذا عفاف به معنی حالتی از نفس است که انسان را از غلبه و تسلط شهوت و تمایلات نفسانی منع میکند و نتیجه آن حفظ انسان از آلوده شدن به گناه و معصیت است و بهطورکلی میتوان گفت که عفاف مترادف است با خودکنترلی، نظارت بر خویشتن، خویشتنداری ازآنچه حلال و زیبا نیست، پرهیزکاری، احساس حضور در محضر خداوند و جلوگیری از طغیان نفس در ارتکاب گناهان بهویژه گناهان جنسی.
اطلاعات بیشتر
سایت تبیان و
پایگاه اطلاع رسانی حوزه …
[1]. راغب اصفهانی، حسین بن محمد؛ ترجمه و تحقیق مفردات الفاظ قرآن؛ خسروی حسینی، سیدغلامرضا مترجم، نشر مرتضوی، ج 2، ص 618: العِفَّة حُصُولُ حالةٍ لِلنَفس تَمتَنع بِها عَن غَلَبَة الشَّهوَة.
[2]. مصطفوی، حسن، التحقیق فی کلمات القرآن الکریم، مرکز نشر آثار علامه مصطفوی، جلد 8، صفحه 180 هو حفظ النفس عن تمایلاته و شهواته النفسانیّة. کما أنّ التقوى حفظ النفس عن المحرّمات و عمّا یوجب الخلاف و العصیان.
[3]. تعلیم و تربیت، مرتضى مطهرى، ص 150.
[4]. تصنیف غررالحکم، ص 284.
[5]. میزان الحکمه، ج 6، ص 359، ح 12824.
[6]. غررالحکم ص 256.
[7]. غررالحکم ص ۲۵۶. |
لینک کوتاه مطلب :
https://nidamat.com/?p=30367
درباره این سایت